Google Search Console -raportit pävittyivät syyskuussa 2025

Google Search Console päivittyi syyskuussa 2025

Mitä tapahtui ja miksi näyttökerrat sekä hakusijat romahtivat raportoinnissa?

Syyskuussa 2025 moni yritysjohtaja ja markkinoija hieraisi silmiään, kun Google Search Console näytti äkillisen pudotuksen näyttökerroissa, vaikka keskimääräinen sijoitus samaan aikaan parani. Näytti siltä, että näkyvyys olisi heikentynyt, vaikka sijoitukset kohenivat. Miten tämä on mahdollista?

Ennen muutosta (ennen syyskuuta 2025)

Google Search Console laski näyttökerran aina, kun sivusi näkyi missä tahansa hakutulossivulla, myös hyvin syvällä tuloksissa.


Tämä johtui siitä, että monilla SEO-työkaluilla oli käytössä parametri &num=100, joka latasi sata hakutulosta yhdelle sivulle (normaalisti Google näyttää vain kymmenen).

Jos sivusi oli esimerkiksi sijalla 87, se laskettiin silti näyttökerraksi, vaikka kukaan ei oikeasti selaa niin pitkälle.

Näyttökerrat siis paisuivat, mutta ne eivät olleet todellisia näkyvyyksiä.

Tuloksena:
Näyttökerrat = keinotekoisesti korkeat
Keskimääräinen sijainti = keinotekoisesti heikompi, koska mukana olivat myös sijoitukset 50–100

Nyt (syyskuun 2025 jälkeen)

Google poisti &num=100-parametrin tuen ja muutti raportointia.
Nyt näyttökerraksi lasketaan vain tilanteet, joissa sivusi todella näkyy käyttäjän lataamassa hakutulossivussa, käytännössä ensimmäiseltä sivulta ja joskus osin toiselta.

Sijoitukset 30–100 eivät enää näy raportoinnissa, koska ne eivät koskaan tule käyttäjien näkyviin.

Tuloksena:
Näyttökerrat = vähentyneet selvästi, koska syviä sijoituksia ei enää lasketa
Keskimääräinen sijainti = parantunut, koska laskennassa on vain todellinen näkyvyys

Yhteenveto muuotoksesta taulukkona

AikaMitä Google Search Console raportoiNäyttökerratKeskimääräinen sijainti
Ennen syyskuuta 2025Kaikki haut, myös sivut 2–10 asti (&num=100 mukana)Keinotekoisesti korkeat, koska myös “syvät” sijoitukset laskettiinHuonompi, koska mukana olivat myös sijat 50–100
Syyskuusta 2025 eteenpäinVain todelliset näkyvät haut (pääosin 1. sivu ja osin 2.)Pienemmät, realistiset, vastaavat todellista näkyvyyttäParempi, koska matalat sijoitukset poistettiin laskennasta

Alapuolellla selkeä esimerkki, jossa näyttökerrat laskeneet ja hakusijat nousseet syyskuussa 2025 päivityksen jälkeen.

Google Search Console raportointi uudistus syksy 2025
Esimerkki kuvankaappaus Search Consolesta

Miksi Search Console raportoinnin uudistus/päivitys on hyvä asia?

Vaikka äkkiseltään muutos näyttää ikävältä, luvut pienenevät ja raportit näyttävät dramaattisilta. Todellisuudessa data muuttui tarkemmaksi.

Google haluaa, että yritykset seuraavat todellista näkyvyyttä ja käyttäjien käyttäytymistä, ei pinnallisia lukuja. Näyttökerrat eivät ole koskaan olleet varsinainen liiketoiminnan mittari, vaan enemmänkin suuntaa antava signaali.

Nyt raportit painottavat sitä, missä asiakkaat oikeasti näkevät ja klikkaavat yrityksesi sivuja, eivät piilossa olevia sijoja, joihin kukaan ei eksy.

Yhteenveto

Syyskuun 2025 Google Search Console -päivitys ei heikentänyt yrityksesi todellista näkyvyyttä, se vain teki raportoinnista tarkempaa.

Näyttökerrat  saattavat näyttää aiempaa pienemmiltä sekä hakusijat näyttävät raporteissa nousseen, mutta ne kuvastavat nyt paremmin sitä, missä potentiaaliset asiakkaat todella näkevät yrityksen hakutulokset.

Tarvitsetko apua lukujen tulkitsemisessa?

Teho Digital auttaa yrityksiä tekemään datasta päätöksiä, jotka tuottavat tulosta. Jos haluat, että käymme läpi oman Search Console -datan ja tunnistamme todelliset kasvun paikat, ota yhteyttä ja analysoidaan yhdessä missä näkyvyys todella syntyy ja miten sitä voidaan kasvattaa.

Ota yhteyttä

Picture of Viljami Savolainen
Viljami Savolainen
Vastaan Teho Digitalilla digimarkkinoinnin toteuttamisesta ja kehittämisestä. Minulla on markkinoinnin kokemusta lähes kaikilta toimialoilta, ja olen työskennellyt digimarkkinoinnin parissa jo lähes 10 vuotta. Vahvuuksiini kuuluvat datalähtöinen ja kokonaisvaltainen markkinointi.

Viimeisimmät blogiartikkelit